pühapäev, 9. märts 2014

11. päev

Madeira is Sun ...

Nii on kirjutatud siin turismibussidele. Ja täiesti loomulik, et siin on päike ja muid võimalusi nagu polekski. Kui just öösel, aga siis on kuu. Aga siis ma magan. Kuu on siin seliti, miskipärast- nagu oleks ta kellegi poolt upakile aetud.
Päikest on lõputult, pilved on kuskil kaugel merel või mäe otsas.
Mõned päevad tagasi vaatasin ilmateadet ja oh imet: pühapäevaks lubas vihma, et alates kella 6-st sajab.
Eile õhtul läks taevas nii pilvituks, hästi siniseks. Ei mingit lootuski vihmale ... täna hommikul ärkasin mingi kummalise heli peale, tõusin üles, lükkasin akna pärani ja väljas tuli korralikku sirget vihma. Kell oli 6 !
Ja mina veel tahtsin pesupäeva teha :)
Niiskus on siin kõrge, linnas leidsin hüdromeetri, 95% näitas hommikul.
Kuna mägi on kõrge, siis on ta enamasti pilve sees. S.t. pilv jääb mäe taha kinni. Tavaline süütu valge pilveke poetab päris palju pisaraid sinna tippu. Kui on pisarad, siis on ka oja ja jõgi. Ehk mäe otsas on vesi, mis alla voolab: Siin pole vee puudust nagu Maltal. Vett kogutakse levadadesse- sellistesse kanalitesse, kus see siis juhatatakse sinna kuhu vaja. Aedadesse ja põldudele ja muidu kodusesse veevärki. Süsteemid on vinged. Veest saab ka elektrit. Lisaks tuulikutele, mis kõrgel mäe otsas, on hüdroelektrijaamad.
Vesi teeb ka kurja, mõned aastad tagasi oli tormi ajal suured üleujutused, võimsad mudavoolud tulid mäest alla. Vaata siit Saare muld on punakas savimuld, kohati vägagi paks. Tee ääres oleks nagu mullast sein. Proovisin seda urgitseda, vägagi kergelt pudises. Pole siis ime, et vihmad võivad seda kõike hakata mäest alla kandma. Paljudes kohtades on teeäärsed seinad pritsitud üle betooniga. Inimeste elamised on all orgudes ja mäe külgedel. Asustus on väga tihe, jääb mulje, et nad elavad üksteise otsas ja elavadki. Palju maju on ehitatud minu jaoks ebanormaalsetesse kohtadesse. Ma ei saa aru, kuidas need seal püsivad. Ja samas on ka aiamaa, aiamaad on kõvasti kreenis ja lõppeb tavaliselt järsakuga. Ehk purjus peaga ära ikka kõplama mine.
Kõik käib käsitsi, suur kõblas ja labidas abiks. Eile oli laupäev ja paljudel maadel käis kõva töö, kapsataimi oli maha pandud. Kevad on käes :)

Eile on pikim ja körgeim rännak, käisime Madeira tipus ära. 1818 meetrit. Mikrobussiga saime peaaegu kohale, jala jäi veel nii 50 meetrit minna. Ilm oli ilus ja peaaegu kogu saart oli näha. Püüdke ette kujutada Hiiumaad ja sellel torni 1800 meetrit! Juba Kõpu tuletornist näeb poolt Hiiumaad.
Madeira on Hiiumaast natust väiksem aga rahvast elab siin pool milli. Ehk rohkem, kui Tallinnas. Ja 99 % inimesi elab oma majades. Eks maad annab kõvasti juurde ka need mäed. Pindala oleks justkui suurem. Või ei ole nii? :)
Muide, peatus suveniiri poe juures oli 40 min. ja Madeira tipus 20 min. Ma pole veel elus nii palju käinud suveniiripoes, sul polegi ju muud midagi teha. Ja ostnud pole ka midagi. Aetakse bussist välja ja siis seisad seal. Tädike küsib, et kust oled ja kutsub ostma. Raputad ainult pead. Küsib, kas oled Rootsist? Raputad pead. Küsib, kas oled Taanist, Saksast, Soomest, Prantsusmaalt jne, kuni pea kõik riigid saavad läbi küsitud. Raputad ainult pead. Lõpuks küsib, et kust sa siis oled ja vastad, et Eestist. Aaaa, tere tere-vastab tema :)

Nagu paljudest asjadest siin saarel pole ma aru saanud ja ei saagi vist- aga ma ei saa pihta, millest elavad taksojuhid. Neid on kõik kohad täis, kollased, sinise triibuga. Pikk- pikk rivi. Ja juhid istuvad kuskil puntras koos ja lobisevad. Või taovad autokapotil kaarte. No olgu, tegin ühele 5 eurose sissetuleku, aga see oli üks sadadest- tuhandetest. Vähemalt on siin üks firma ja üks tariif.